Loading…

واکنش تند غرب به پیروزی پوتین در انتخابات روسیه

مقام‌های غربی در واکنش به پیروزی پوتین در انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه، آنچه را که «انتخابات ساختگی» خواندند، محکوم کردند.


به گزارش ایسنا، «جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا بامداد دوشنبه در واکنش به پیروزی «ولادیمیر پوتین» در انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه، مدعی شد: «با توجه به اینکه پوتین مخالفان سیاسی را زندانی و دیگران را از رقابت با خود منع کرده است، بدیهی است که انتخابات آزاد و عادلانه نیست».


پوتین موفق شد با کسب بیش از ۸۷ درصد آرا، برای پنجمین بار در انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه به پیروزی برسد.


«دیوید کامرون» وزیر امور خارجه انگلیس برگزاری انتخابات روسیه در مناطق تحت تصرف این کشور در اوکراین را «غیرقانونی» و دارای «فقدان انتخاب برای رأی دهندگان و عدم نظارت مستقل سازمان امنیت و همکاری اروپا» خواند و گفت «انتخابات آزاد و منصفانه این‌گونه نیست».


«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین هم نتیجه انتخابات روسیه را «غیرقانونی» خواند و در اظهاراتی تند علیه پوتین مدعی شد: «همه در جهان می‌دانند که این شخص، مانند بسیاری دیگر در طول تاریخ، دچار بیماری قدرت شده و برای همیشه از هیچ چیز برای حکومت کردن کوتاه نخواهد آمد. هیچ شرارتی نیست که او برای حفظ قدرت شخصی خود انجام ندهد. و هیچ کس در جهان از این مصون نمی‌ماند».


«آنتونیو تاجانی» وزیر امور خارجه ایتالیا نیز گفت: «انتخابات نه آزاد و نه عادلانه بود».


«یان لیپاوسکی» وزیر امور خارجه چک، این انتخابات را «مضحک و ساختگی» خواند و گفت: «این انتخابات ریاست جمهوری روسیه بود که نشان داد چگونه این رژیم جامعه مدنی، رسانه‌های مستقل و مخالفان را سرکوب می‌کند».


وزارت خارجه فرانسه هم مدعی شد پیروزی پوتین «در شرایطی از سرکوب در جامعه مدنی صورت گرفت و شرایط برای یک انتخابات آزاد و دموکراتیک رعایت نشد». این وزارتخانه همچنین در این بیانیه از «شجاعت تعداد زیادی از شهروندان روسیه که به طور مسالمت‌آمیز علیه این حمله به حقوق اساسی سیاسی خود اعتراض کردند» ستایش کرد.

منبع خبر: خبر گزاری ایسناآخرین اخبار,پربازدید ترین اخبار, اخبار روز

دیدگاهتان را بنویسید